נוטריון - שירותים נוטריוניים ועריכת מסמכים משפטיים

מדבקת נוטריונים

זו המדבקה אשר תודבר על המסמך הנוטריוני ויוטבע עליה חותם הנוטריון


נוטריון הינו עורך דין המוסמך לאמת, לאשר ולערוך מסמכים משפטיים. חתימתו על מסמך תחשב בעיני הרשויות- בארץ ובחו"ל, ובכללן בית המשפט, כאישור על מקוריות המסמך וזהות החותם. פירוט המופיע בסעיף 7 לחוק הנוטריונים, תשל"ו-1976- מסמיך את הנוטריון:

נוטריון מוסמך –

(1) לאמת חתימה על מסמך;

(2) לאשר שהחתום על מסמך, בשם זולתו, היה מוסמך לכך;

(3) לאשר נכונותו של העתק מסמך;

(4) לאשר נכונותו של תרגום מסמך;

(5) ולאשר תצהיר והצהרה אחרת;

(6) לאשר שאדם פלוני חי;

(7) לאשר נכונותה של רשימת מצאי;

(8) לערוך העדה של מסמך סחיר;

(9) לערוך מסמך או לעשות בו פעולה אחרת כשהעריכה או עשיית הפעולה בידי נוטריון דרושה או מותרת על פי דין, לרבות דין של מדינת חוץ, או על פי מסמך אחר;

(10) להשתמש בסמכות של נוטריון ציבורי על פי דין אחר.

(11) לאמת הסכם ממון בין בני זוג, שנכרת לפני הנישואין.


על הנוטריון להיות אזרח ישראל, אשר הינו עורך דין פעיל (חבר בלשכת עורכי הדין), אשר עוסק במקצוע 10 שנים לפחות. עליו לעבור השתלמות מיוחדת, לאחריה יכול להגיש בקשה לוועדה אשר מתכנסת פעמיים בשנה ובוחנת, בין היתר כי המבקש לא הורשע בעבירה שיש עמה קלון או הושעה מלשכת עורכי הדין. באם נמצא כי הוא ראוי, כי אז לאחר שחתם בספר הנוטריונים והשאיר שם את דוגמת חתימתו יוכל להתחיל לכהן כנוטריון.


חוק הנוטריונים, התשל"ו- 1976 מסדיר את עיסוקו של הנוטריון. בישראל אין הבחנה בין נוטריון ציבורי לנוטריון פרטי.


אפוסטיל- אישור עובד ציבור שחתימת נוטריון על מסמך שמיועד להיות מוצג בחו"ל, אכן נחתמה על ידי נוטריון המוסמך לחתום עליו. אישור זה יהיה תקף בכל מדינה אשר חתמה על אמנת האג משנת 1961, (תקנות לביצועה בישראל נחקקו בשנת 1993).


צוואות- נוטריון יכול לאשר עשיית צוואה. לפי סעיף 22 לחוק הירושה, תשכ"ה- 1965, נוטריון אף מוסמך לרשום "צוואה בפני רשות". על פי הסעיף, דין נוטריון לעניין זה, כדין שופט.


חוקים נוספים רבים אשר עיקרם אישור ותרגום מסמכים המצויינים בהם, נותנים סמכויות ותפקידים לנוטריון, וכך למשל:


חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), תשכ"ג-1963 – הקובע תוקף למכירת זכות במקרקעין או לפעולה באיגוד שהיא יפוי כוח לטובת הקונה או לפקודתו, אם בנוסף להוראות סעיף קטן (א), הופקד יפוי-הכוח -או העתק ממנו שאושר על ידי נוטריון



גם תקנות סדר הדין האזרחי, התשמ"ד-1984 קובעות כי לענייני אימוץ ישנו צורך לתרגם מסמכים ולאמתם כשהתרגום מאושר בידי נוטריון.


המסמך הנוטריוני- חוק הנוטריונים קובע כי אישור נוטריוני ייחתם בחותם הנוטריון.


בישראל- החותם הינו חותמת לחץ אשר מוטבעת על פני מדבקה אדומה משוננת ושם הנוטריון מופיע במרכזה. בנוסף לשם הנוטריון, יופיע הכיתוב "נוטריון" בשפות עברית, אנגלית וצרפתית.


האישור הנוטריוני ייכרך בסרט אדום ועליו תודבק המדבקה האדומה- על מקבץ זה יוטבע חותם הנוטריון. במדינות שונות יכולות להיות צורות שונות למסמכים נוטריוניים.


כללי אתיקה החלים על נוטריונים קבועים בחוק. הנוטריון כפוף לשיפוט משמעתי של בית הדין המשמעתי המחוזי של לשכת עורכי הדין, המוסמך אף לשלול את רישיונו אם ביצע עבירה חמורה על כללי האתיקה של הנוטריון.

* אין במאמרים אלו משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; הכותב ממליץ להיוועץ בעו"ד בכל מקרה לגופו. התוכן דלעיל אינו בהכרח מקיף ו/או עדכני ו/או מדויק ומהווה לכל היותר את דעת הכותב.